Κατηγορίες
Blog Personal Development

Εκφραστική γραφή: το φάρμακο της ψυχής.

Όταν θέλουμε να εκφράσουμε τα συναισθήματα μας, συνήθως μιλάμε, χορεύουμε, κλαίμε, γελάμε. Τι θα γινόταν όμως αν δοκιμάζαμε να γράψουμε; Πόση επίδραση έχουν άραγε οι λέξεις στην ψυχή μας; Η εκφραστική γραφή μας δίνει τις απαντήσεις.

Το γράψιμο είναι μια μορφή τέχνης. Παρόλο που προσφέρεται σε όλους ανεξαιρέτως, αξιοποιείται από ελάχιστους, μάλλον επειδή πιστεύουμε εσφαλμένα ότι προϋποθέτει ταλέντο.

Η καταγραφή των σκέψεων και των συναισθημάτων σε χαρτί, έχει αποδειχθεί ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες για την ψυχή. Όταν η γραπτή αυτή έκφραση συμβαίνει σκόπιμα, και βασίζεται σε συγκεκριμένες τεχνικές, κάνουμε λόγο για εκφραστική ή θεραπευτική γραφή. Πρωτοπόροι για τις εναλλακτικές αυτές μορφές έκφρασης και θεραπείας θεωρούνται οι Dr. Ira Progoff και Dr. James Pennebaker. Ο κάθε όρος από τους δύο χρησιμοποιείται ανάλογα με τον σκοπό της γραφής. Έτσι, γιά παράδειγμα, θεωρούμε “θεραπευτική” την γραφή που αποσκοπεί στην θεραπεία ψυχικών τραυμάτων, κατάθλιψης, αγχώδων διαταραχών κ.α.

Η χρήση των λέξεων ως δίοδο έκφρασης του εσωτερικού κόσμου έχει ως αποτέλεσμα την ψυχική ανακούφιση, την εκτόνωση , την επίλυση των εσωτερικών μας συγκρούσεων. Πώς όμως επιτυγχάνεται τελικά αυτό;

1.Όλα σε τάξη

Σε δύσκολες συναισθηματικά περιόδους συνήθως νιώθουμε ότι οι σκέψεις μας είναι ένα κουβάρι, ότι δεν θα καταφέρουμε να τις βάλουμε σε τάξη . Η αποτύπωση των σκέψεων μας σε χαρτί μας βοηθάει πρώτα απ’ όλα να οργανώσουμε το μυαλό μας, να μπούμε σε μία διαδικασία να σκεφτούμε πριν γράψουμε τις σκέψεις μας. Έτσι όλα σιγά σιγά μπαίνουν μαγικά σε μια σειρά.

2.Καθρέφτης συναισθημάτων

Η εκφραστική γραφή λειτουργεί σαν καθρέφτης του εσωτερικού μας κόσμου. Οι σκέψεις και τα συναισθήματα αποκτούν μορφή και βρίσκονται μπροστά μας προκαλώντας μας να τα αντιμετωπίσουμε. Με αυτόν τον τρόπο παύουμε να θαύουμε γεγονότα και συναισθήματα, τα αναγκάζουμε να έρθουν στο φως να τα επεξεργαστούμε, και τελικά να τα λύσουμε.

3.Επίλυση εσωτερικών συγκρούσεων

Όλοι κάποτε βρισκόμαστε αντιμέτωποι με εσωτερικές συγκρούσεις. Η εκφραστική ή θεραπευτική γραφή παίρνει στο σημείο αυτό τον ρόλο ενός ψυχοθεραπευτή καθώς μας καθοδηγεί να ανακαλύψουμε τι είναι αυτό που νιώθουμε και γιατί. Ακούγεται απλό, σπάνια όμως το αναγνωρίζουμε. Και φυσικά ως απόρροια αυτού έρχεται και η μείωση του άγχους και της πίεσης

4. Πόσο καλά σε ξέρεις ;

Όπως έχει πει και ο Rogers, μέσα από την εκφραστική γραφή κατανοούμε καλύτερα τόσο τα ίδια τα προβλήματα, όσο και τις αντιδράσεις μας σε αυτά. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα θα ανακαλύψουμε την ύπαρξη ενός μοτίβο συμπεριφορών και αντιδράσεων μας στις καταστάσεις το οποίο ίσως χρειάζεται να τροποποιήσουμε.

5. Καταγράφοντας την χαρά

Φυσικά η εκφραστική γραφή δεν αναφέρεται μόνο σε περιπτώσεις δυσάρεστων συναισθημάτων. Η συνήθεια να γράφουμε όσα μας δίνουν χαρά, όσα μας κάνουν να νιώθουμε ευγνωμοσύνη, όλες τις μικρές στιγμές ευτυχίας μας βάζει σε έναν κύκλο χαράς. Μαθαίνουμε τελικά να τις αναγνωρίζουμε ευκολότερα και να τις ζούμε εντονότερα. Περισσότερες πληροφορίες μπορείς να βρεις εδώ.

Το γράψιμο δεν είναι κτήμα μόνο των συγγραφέων και των ποιητών αλλά ένα δώρο που όλοι πρέπει να εκμεταλλευτούμε.

Από τον/την Ελένη Καρανικολάου

Φοιτήτρια Ψυχολογίας ΑΠΘ. Λατρεύω τα βιβλία, τα ταξίδια , τα ηλιοβασιλέματα και επιμένω να πιστεύω στο "καλό" . Στόχος μου είναι να συμβάλλω με τον τρόπο μου στην δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.

Πες μας τι σκέφτεσαι 👇

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *